preloader

Prašome palaukti

Kaip atpažinti vitaminų trūkumą?

Vitaminai žmogui reikalingi, kad organizmo ląstelės galėtų tinkamai funkcionuoti: dalyvauti audinių sudarymo bei energijos gamyboje. Dėl vitaminų stokos gali sutrikti dauguma organizme vykstančių procesų. Neretai organizmas pats signalizuoja žmogui, kad jam trūksta kai kurių vitaminų, tačiau mes ne visada į tai atkreipiame dėmesį. Kaip atpažinti tuos signalus, pasakoja „Eurovaistinės“ vaistininkė Violeta Petrošiūtė.

Vitaminai skirstomi į dvi grupes: tirpstančius riebaluose ir vandenyje.


Riebaluose tirpstantys vitaminai

Jie yra svarbūs gerai odos būklei, stiprina mūsų imuninę sistemą.

Vitaminas A dalyvauja regėjimo procese, išsiskiria antioksidacinėmis ypatybėmis. Trūkstant šio vitamino, išsivysto vištakumas (nesugebėjimas matyti prieblandoje), sausėja akys ir oda.

Vitaminas D yra svarbus kaulų mineralizacijai, kūdikiams ir mažiems vaikams naudojamas rachito profilaktikai, o vyresnio amžiaus žmonėms, ypač moterims, osteoporozės profilaktikai. Trūkstant vitamino D, sutrinka kalcio kaupimasis kauliniame audinyje, augančio organizmo kaulai praranda savo formą, deformuojasi, o vyresniame amžiuje pasidaro trapesni, lengvai lūžta.

Vitaminas E yra svarbus nėščioms ir maitinančioms moterims, taip pat vaikų susilaukti planuojančioms poroms, ne veltui jo cheminis pavadinimas reiškia „nešantis gimdymą“. Trūkstant vitamino E, gali būti sudėtinga pastoti ir sėkmingai išnešioti kūdikį, taip pat tai gali būti sumažėjusio lytinio potraukio priežastis.

Šių vitaminų gausu žuvų taukuose, vitamino A daugiausia sukaupia geltonos, oranžinės ir raudonos spalvos vaisiai bei daržovės. Vitamino D turi mažai maisto produktų, bet jo žmogaus organizmas pasigamina pats, išskyrus tuos atvejus, kai žmogus negauna saulės šviesos.


Vandenyje tirpstantys vitaminai

Iš vandenyje tirpių vitaminų, ko gero, labiausiai žinomas vitaminas C. Jis išsiskiria stipriomis antioksidacinėmis ypatybėmis, stiprina kraujagyslių sieneles, padeda geriau pasisavinti geležį, kurio stoka gali sukelti anemiją, stiprina imuninę sistemą.

Paprasčiausias būdas, leidžiantis spėti, kad organizmui trūksta šio vitamino, – dantų šepetuko arba obuolio testas. Jei valant dantis ant šepetėlio ar atsikandus obuolio matyti kraujo pėdsakų, o rimtų dantenų problemų nebuvo, vadinasi, reikia papildyti šio vitamino atsargas. Ypatingą dėmesį turėtų atkreipti rūkaliai, jiems vitamino C reikia daugiau.

Vitamino C turi dauguma vaisių uogų ir daržovių (ypač jo gausu erškėčiuose, citrusiniuose vaisiuose, žiemos sezono metu reikėtų nepamiršti raugintų kopūstų, spanguolių).

Kur vitaminas C, ten kartu būna ir vitaminas P (ypač citrusiniuose vaisiuose). Šis šaunus duetas naudojamas sergant peršalimo ligomis, taip pat jų profilaktikai, sergant lėtiniu venų nepakankamumu.

Dar būtina paminėti didelę B grupės vitaminų „šeimyną“. Jie būtini darniam mūsų nervų sistemos darbui, padeda palaikyti normalias odos ir gleivinių funkcijas. Mamoms reikėtų atkreipti dėmesį, jei vaikai pradeda dažniau prašyti iškepti jiems blynų, gali būti, kad taip jie nori kompensuoti B grupės vitaminų stygių.

Jei suskilinėjo lūpų kampučiai, peršti akis, pradėjo varginti stomatitas, tai ženklas, kad organizmui trūksta vitaminų B1, B2, B6. Jeigu jaučiame nuovargį, silpnumą ir kraujo tyrimai rodo nepakankamą hemoglobino kiekį, tai taip pat gali būti vitamino B12 trūkumas.

Vitaminų B1 ir B6 gausu piene, mielėse, vaisiuose ir daržovėse, grūdinėse kultūrose.

Vystantis chemijos pramonei ir didėjant aplinkos užterštumui, deja, ir atrodanti visavertė mityba nėra pajėgi užtikrinti žmogaus organizmui reikalingų vitaminų kiekio. Dėl dirvožemio pokyčių vaisiai ir daržovės sukaupia mažiau vitaminų ir mikroelementų. Todėl tampa aktualu vartoti maisto papildus ir taip aprūpinti organizmą visomis reikalingomis medžiagomis, kad galėtume jaustis sveiki, žvalūs, darbingi ir geros nuotaikos.

Taip pat nereikėtų pamiršti, kad ne tik vitaminų trūkumas, bet ir jų perteklius gali pakenkti mūsų sveikatai, todėl neviršykite rekomenduojamos dozės.